Olen itse monen ystäväni tavoin hurahtanut Facebookin kyselyihin, "quiz":eihin. Niiden tekeminen etenee kuin dominoketju: kun joku ystävä on löytänyt uuden testin, muutkin tekevät sen ja heidän ystävänsä näkevät sen sivuillaan ja tekevät jne. Ja koukussa ovat niin korkeasti kuin vähemmänkin koulutetut, skeptikot ja kriitikot; ihmiset, joita FB:n ulkopuolella olisi vaikea kuvitella huvittelemassa "Minkä lääkkeen tarpeessa olet?" -testeillä.

Ehkä testit ovat korvanneet viikkolehtien horoskoopit. Tuskin kukaan niitäkään otti tosissaan, harva myönsi ylipäänsä lukevansa niitä, mutta tilaisuuden tullen ehkä vilkaisi sittenkin. Ei siksi, että olisi uskonut niiden ennustavan tulevaisuutta, suurin osa varmaan tiesi niiden olevan "hissipojan" keksimiä. Mutta meillä ihmisillä on kai tarve oppia itsestämme lisää, ja joku horoskoopin tai kyselyn tuottama oivallus antaa aina mielihyvää. Se tunne, kun voi mielessään ajatella, että "juuri tuollainenhan minä olen", on ehkä se, mikä houkuttelee lukemaan horoskooppia tai tekemään kyselyä.

Kertovatko omat tulkinnat sitten todellisesta itsestä vai siitä, millaisena itsensä haluaa nähdä, sen voisi joku psykologiaan enemmän perehtynyt tietää minua paremmin. Ainakin erona lehtien horoskooppeihin FB:ssa toimii kaksisuuntaisuus; lukijan ei tarvitse vain ottaa vastaan saamaansa "tulosta", vaan hän voi myös kommentoida sitä. Kommentointimahdollisuus viimeistään antaa mahdollisuuden luoda itsestään tietynlaista imagoa ulospäin. Sillä voi korostaa omaa huumorintajuaa, oivalluskykyään; kommentilla voi kumota epämukavat asiat tai painottaa niitä kohtia, joiden haluaisi kuvaavan todellista itseään.

Eli itsetuntemuksen lisääntymisen ohessa testit tarjoavat mahdollisuuden hankkia huomiota myös muilta, "katsokaa, tällainen minä olen". Oman brändin rakentamisesta on monelle kaltaiselleni (sic!) Facebook heavy userille tullut ehkä turhankin tärkeä elämäntehtävä. Se on kuin maailmanlaajuinen treffi- tai työpaikkailmoitus, jossa kerron itsestäni sellaisena kuin haluaisin muiden minut näkevän. Testit, applikaatiot, valokuva-albumit, statukseni... kaikki ne sisältävät viestejä, niin tietoisesti kuin tietämättäni muille lähettämääni sanomaa siitä, kuka ja mikä olen tai haluaisin heidän silmissään olla. (Ja kaiken taustalla on oletus, että on olemassa ihmisiä, joita elämäni ylipäänsä kiinnostaa.)

Sen, mitä ja millainen todella olen, näkevät vain ne, jotka tuntevat minut myös IRL.